Wat zijn de meest belangrijke aspecten van een website om hoog te scoren in Google?
Een goede positie in de zoekresultaten is niet altijd eenvoudig. In het artikel “hoger scoren in Google” kon je reeds lezen dat er enorm veel technische aspecten zijn die meetellen voor de posities van je website. Wie een eigen website heeft en zoekmachine optimalisatie (SEO) tracht uit te voeren zal hoe langer hoe meer op een andere manier naar andere websites beginnen kijken. Maar welke zaken zijn nu echt belangrijk om in eerste instantie rekening mee te houden?
Inhoudelijk: periodiek en kwaliteitsvol. Probeer zoveel mogelijk problemen van andere mensen op te lossen. Wie een probleem binnen een thema kan oplossen zal zijn bezoekers gelukkig maken. Wanneer tik jij iets in het zoekveldje van Google? Exact: wanneer je een probleem of vraag hebt.
De inhoud op je website moet dan wel:
- Van hoge kwaliteit zijn: Om je bezoekers te helpen en te informeren
- Periodiek worden toegevoegd: Google houdt van websites die up-to-date worden gehouden.
- Specifiek over iets gaan: vermeld regelmatig het zoekwoord waarop je wilt scoren en vergeet ook synoniemen niet!
- Niet te klein zijn: Probeer telkens een artikel te publiceren van minstens 350 woorden.
Op technisch vlak zijn er ook een aantal zaken waarmee je rekening moet houden voor de SEO van je website. Een website hoeft niet per se heel erg mooi te zijn, maar moet vooral praktisch ingericht zijn. De gebruikerservaring (user experience) van de bezoeker is met andere woorden eveneens een streefdoel.
Een onderdeel hiervan is ook het mobielvriendelijke aspect: veel mensen zoeken informatie op hun smartphone of tablet en dan is het voor de bezoeker fijn om hierop voorzien te zijn. SEO is dus in grote mate het inrichtingen van je website voor de bezoekers. Als je met andere woorden zorgt dat je bezoekers tevreden zijn, dan is dat goed voor je SEO.
Bij het maken van een website moet je er dus proberen voor te zorgen:
- Dat deze mobielvriendelijk of responsive is: Google geeft sneller de voorkeur aan een website die op alle apparaten kunnen geraadpleegd worden.
- Dat de website gebruiksvriendelijk is: probeer het aantal paden naar een bepaalde pagina te beperken tot 3 stuks. Dat wil zeggen dat een bezoeker maximaal 2 tot 3 keer op een link hoeft te klikken alvorens hij de gewenste pagina kan bereiken.
- Dat de website structuur bevat: Door intern relevante artikelen met elkaar te linken met een hyperlink zorgt dat ervoor dat de bezoeker direct naar een aanvullend artikel kan navigeren. Dit noemt men ook wel vaak een ‘spinnenweb’. Je merkt in het artikel ook wel dat we naar andere artikelen binnen de website linken als dat relevant kan zijn.
Hulp nodig bij het analyseren van je site?
Google helpt je met hun programma’s zeker verder. Met Google Analytics kan je opvolgen hoeveel bezoekers je website ontvangt. Via de Search Console kan je opvolgen op welke trefwoorden je scoort en wat er mis is met de website en actie ondernemen.
Bovenstaande zaken zijn heel belangrijk naast het optimaliseren van de SEO op een pagina. Hiervoor verwijzen graag naar de beginnershandleiding die Google heeft geschreven en die je kan downloaden in dit artikel.
Maar sommige bezoekers hebben graag afwisseling en afhankelijk van je gekozen onderwerp kan je nog voor extra variatie zorgen zoals het toevoegen van andere media zoals afbeeldingen of video’s. Ook dat is onderdeel van SEO. Video’s kan je plaatsen op Youtube om ook daar gevonden te worden. Je kan een omschrijving en link naar je website opgeven bij de omschrijving van de video en op die manier kunnen bezoekers ook jouw website vinden.
Bezoekers hebben vaak nog vragen na het lezen van een artikel. Je doet er dus goed aan om commentaren toe te laten op je website en bezoekers de kans geven om te reageren. Elke reactie zal ook trefwoorden bevatten die samen met het artikel worden geïndexeerd waardoor je op meerdere zoekwoorden kan gevonden worden. Reageer ook op die reacties en help waar mogelijk: een gelukkige bezoeker telt immers voor twee.
Is een internet marketing cursus nuttig?
Op het internet verkopen of promoten veel mensen bepaalde modellen of cursussen die je leren om geld te verdienen op het internet.
Vaak worden deze gepromoot via affiliatie en verdient de promotor daar geld aan. Er zijn inderdaad cursussen of programma’s die nuttig zijn omdat ze het proces van een specifiek persoon en hun verdienmodel tonen, maar om eerlijk te zijn: quasi al deze informatie is gratis op het internet terug te vinden.
Wie goed rondkijkt en voldoende research verricht zal in principe over de nodige instrumenten beschikken. Lukt het na enkele maanden echt niet? Dan kan je alsnog opteren om zo’n cursus aan te schaffen.
Wat is het doel van een landingspagina?
Een landingspagina is een veelal losse pagina op je website waarmee je je bezoekers ontvangt. Vaak wordt er naar verwijzen vanuit andere (al dan niet betaalde) media. Mensen hoeven niet specifiek naar de pagina te zoeken op je website.
Een landingspagina wordt ook vaak aangewend om een product of specifieke campagne te promoten en om er voor te zorgen dat de bezoeker verder niet teveel wordt afgeleid door verwijzingen naar andere pagina’s op je site. Ze is kort, krachtig en voorzien van een call-to-action. Een call to action wil zeggen dat de website de bezoeker wilt overtuigen om het product te kopen.
Welke domeinnaam moet ik kiezen?
Het helpt altijd als een domeinnaam gerelateerd is aan het onderwerp waarover je schrijft. Een website over honden zal dus niet echt passen bij een domeinnaam zoals kattenpaleis.be en misschien zelfs misleidend zijn. Gaat je onderwerp over verschillende huisdieren? Dan kan dierenpaleis.be eventueel een optie zijn.
Een andere aanpak is de creatie van een soort ‘merk’ of brandname. Je kan bijvoorbeeld besluiten om een website te bouwen op de domeinnaam inspiratieloos.be en van daaruit te bloggen. Het wordt in eerste instantie wel moeilijker om te scoren in Google maar niet onmogelijk. Het kost immers tijd om een merk of brand uit te bouwen.
Het trefwoord in de domeinnaam zal een heel klein beetje helpen in je zoekresultaten en maakt ook meteen duidelijk aan de bezoeker waarover de site gaat. We schreven eerder al over het belang van domeinnamen, je kan het artikel hier terugvinden.
Welke affiliatieprogramma’s kunnen jullie aanraden?
Wij werken zelf voornamelijk samen met de grootste affiliatiepartners die actief zijn in België, dat zijn onder meer: Tradetracker, Zanox, Daisycon.
Het loont sowieso de moeite om je bij alle partijen aan te sluiten: zo kan je telkens op zoek gaan naar de meest passende producten en diensten om te promoten. Het stelt je ook in staat om commissies te vergelijken.
Welke webhosting diensten raden jullie aan?
Webhosting komt in vele maten en gewichten. We zijn zelf begonnen op gratis webhosting dat verschrikkelijk traag werkte. Om budgetvriendelijk een eerste website op te starten opteren we voor versio of one.com.
Versio is sowieso zeer geschikt voor het kopen van losse domeinnamen, de prijs is een van de goedkoopste. Een voordeel aan Versio webhosting is dat je op 1 pakket meerdere websites kan hosten. Omdat vele mensen dat doen, kan versio niet bij de meest snelle webhosting gerekend worden maar het verlaagt wel de drempel voor een eerste website. Klik hier om versio te bezoeken.
One.com is ook relatief goedkoop maar je kan slechts 1 website hosten. Anderzijds is One.com wel een pak sneller en dat komt jouw website altijd ten goede: om hoog te scoren in Google is de laadtijd van je website immers een belangrijke factor. Klik hier om one.com te bezoeken.
Hoe zet je adsense op je website?
Adsense is een ideale manier om te starten met geld verdienen met je website. Het is laagdrempelig, eenvoudig en snel te implementeren. Maak gebruik van de handleiding die Google zelf ter beschikking stelt (klik hier).
Hoeveel bezoekers heb ik nodig om geld te verdienen?
Dat is zodanig afhankelijk van het type site en het onderwerp waarover het gaat, dat het quasi onmogelijk is om een antwoord op te geven. Je kan met 10 bezoekers per maand ook al geld verdienen als 1 van die 10 besluit om klant te worden bij jou. Je kan ook 10.000 bezoekers per maand hebben maar een povere verkooppagina en uiteindelijk amper iets bijverdienen. Een minimum conversieratio wat we zelf nastreven is 1%: namelijk dat 1% van onze bezoekers overgaan tot actie dat ons iets kan opbrengen (het klikken van een link, het kopen van een product, inschrijven op de nieuwsbrief, …).