Wie van plan is om geld te verdienen met een website of blog moet er in eerste instantie voor zorgen dat mensen de site of blog kunnen vinden. Een website zonder bezoekers is als een café zonder bier: je krijgt af en toe een verloren bezoeker over de vloer maar hij spendeert amper iets.
Een hoge ranking op Google en dus hoger in Google tevoorschijn komen, zorgt ervoor dat je bezoekers ontvangt op organische wijze: Je betaald er niets voor omdat een bezoeker via zijn zoektermen automatisch op jouw website terechtkomt. Wie online geld wil bijverdienen met een strikt budget kan zich richten op deze ‘gratis bezoekers’.
Hoger in Google met SEO
SEO staat voor Search Engine Optimization (of in het Nederlands: zoekmachine optimalisatie). SEO wil eenvoudig zeggen dat je een website optimaliseert om een hogere positie in zoekmachines zoals Google te kunnen krijgen.
Het is niet exact geweten hoeveel factoren er precies in beschouwing worden genomen om een website hoog te laten scoren in Google, maar het zijn er zeker meer dan 200.
Bij SEO komt veel kijken. Om hoger in Google te komen kan je je richten op drie gebieden:
- De OnSite of OnPage factoren (zijnde structuur, inhoud en techniek);
- OffPage factoren (zoals het verhogen van de linkpopulariteit door het maximaliseren van externe backlinks);
- Het analyseren en optimaliseren van de trefwoorden waarop je gevonden wilt worden.
Zoekmachine vriendelijke website maken
De drempel om zelf een website te maken is de dag van vandaag klein geworden. Vaak wordt er gewerkt met een CMS, een systeem waarmee je een website kan beheren zonder technische kennis. Meer dan 25% van alle websites wereldwijd maken gebruik van WordPress. Dit systeem kan je gratis downloaden en installeren op je eigen webhosting.
WordPress is populair om verschillende redenen. Een belangrijke reden is dat deze CMS heel zoekmachine vriendelijk is. Daarnaast is de installatie ervan heel eenvoudig, kan je de website heel eenvoudig uitbreiden (dankzij duizenden gratis extensies) en is het net zo eenvoudig als werken in Word om inhoud toe te voegen.
Tip: Download en installeer WordPress op je eigen domeinnaam.
Is budget belangrijk voor jou? Dan kan je webhosting en een domeinnaam kopen bij Versio. Het is een van de goedkoopste aanbieders op de markt maar je mag natuurlijk niet verwachten dat de prestaties even goed zijn als een webhosting die 6 maal duurder is.
One.com is eveneens een aanrader, een tikkeltje duurder maar zeer goede webhosting.
Aandachtspunten website
We willen niet teveel in technische details treden, maar om aan te tonen dat er veel zaken zijn die invloed hebben op de ranking van een site binnen zoekmachines zoals Google, willen we graag onderstaand lijstje alvast meegeven:
- Gebruik van trefwoorden in de URL en domeinnaam
- Gebruik van trefwoorden in de titel van een pagina (iedere unieke pagina een eigen unieke titel)
- Gebruik van trefwoorden in heading-tags (kopteksten zoals <h1>, <h2>, <h3>)
- Gebruik van trefwoorden in de paginanaam van een URL
- Geen dynamic-page-parameters in een URL
- Beperkte paddiepte in een URL, bij voorkeur via maximaal 3 mappen
- Gebruik van trefwoorden in de “ALT”-tag bij afbeeldingen
- Gebruik van trefwoorden in de body-tekst van een pagina
- Gebruik van trefwoorden in de ankerteksten van (interne) hyperlinks
- Gebruik van een sitemap
- Het verbeteren van de laadtijd van je website voor een betere bezoekerservaring (de snelheid van je website)
- Het toepassen van ‘rich snippets‘ (meer zichtbaarheid in de zoekresultaten)
- Websites die responsive/mobile-friendly zijn, krijgen een betere positie in Google
Bron: Wikipedia
Tip 1: Installeer je WordPress website en zoek vervolgens op internet hoe je deze zoekmachine vriendelijk kan instellen.
Tip 2: Google heeft zelf een gids voor starters opgesteld om hoger te scoren in Google. Je kan deze handleiding hier downloaden.
Trefwoorden: Voor welke termen wil je gevonden worden?
In bovenstaand lijstje wordt snel duidelijk dat een specifiek trefwoord belangrijk is voor je website en de artikelen. Het is dus belangrijk om op voorhand te weten op welke term(en) je wilt gevonden worden in de zoekresultaten.
Het kiezen van de juiste termen is niet zo eenvoudig als je zou denken. Om hoog te scoren in Google moet je enerzijds nadenken wat het doel is van de website en waar de mogelijkheden liggen. Ben je een webdesigner uit Gent, dan zou je kunnen opteren om ‘webdesign’ als voornaamste trefwoord te kiezen maar is het wellicht verstandiger om ‘webdesign Gent’ voorop te stellen: minder concurrentie en meer kans op lokale bezoekers/klanten.
Sterke inhoud om hoger te scoren in Google
De basis om hoog te scoren in Google is eenvoudig: Zorg voor een snelle site, focus op enkele zoekwoorden en zorg er voor dat je stelselmatig je website groter maakt. Zorg voor informatieve en nuttige inhoud op je website en vooral: zorg dat je de website periodiek van nieuwe inhoud voorziet.
Google merkt ook op dat je bijvoorbeeld wekelijks je website updatet en zal hier rekening mee houden. Belangrijk: plaats niet alle zoekwoorden op 1 pagina, maar beperk je tot 1 term per pagina.
Schrijf je een artikel dat aansluit bij een oud artikel? Leg dan een link tussen beide pagina’s. Intern linken zorgt mee voor structuur en samenhorigheid binnen je site en helpt zowel Google als je bezoeker om relevante topics met elkaar te verbinden.
Met welke termen kom je hoger in Google?
We raden verder in het artikel aan om een onderwerp of trefwoord te kiezen waar je zelf veel interesse in hebt. Periodiek inhoud toevoegen (en bloggen) is belangrijk en dat wil dan ook zeggen dat je regelmatig en over langere tijd met datzelfde onderwerp bezig bent. Het leerproces is dan ook veel prettiger wanneer je dubbel gemotiveerd bent.
De bestaande concurrentie is één aspect waarmee je rekening moet houden. De kans is immers groot dat iemand al aan eenzelfde concept heeft gewerkt. Je kan altijd veel leren van concurrerende sites en kijken hoe je het beter kan doen.
Om trefwoorden te vinden waarop je makkelijk hoger kan scoren in Google, kan je gebruik maken van een van de hulpprogramma’s binnen Google Adwords, namelijk de zoekwoordplanner. Je kan deze hier terugvinden.
Hiervoor heb je wel een Adwords account nodig maar je bent niet verplicht om deze ook te gaan gebruiken. Adwords bespreken we verder in het artikel beknopt zodat je weet waarvoor het dient.
Met welke inhoud scoor je nu hoog in Google? In eerste instantie is het belangrijk om enigszins “passie” te hebben over een bepaald onderwerp. Dat zorgt ervoor dat je in staat bent om veel inhoud te schrijven over het gekozen trefwoord.
De beste inhoud voor een site is echter informatie dat je bezoeker op een of andere manier helpt. Denk dus altijd steeds goed na welke problemen andere mensen hebben die in jouw vakgebied vallen en probeer oplossingen te bieden.
Geen inspiratie voor een nieuw topic? Geen nood: zoek even rond op sociale media naar vragen die mensen hebben binnen jouw vakgebied.
Een voorbeeld: Schrijf je over juwelendesign, dan is de kans groot dat een deel van jouw doelpubliek op zoek gaat naar cursussen om te starten met het maken van juwelen. Tips en tricks lokken bezoekers naar jouw site en dat zijn ook de mensen die eventueel interesse zouden hebben om een cursus te volgen. En zo kan het idee geboren worden om misschien een cursus te maken en jouw eerste eigen product aan te bieden.
Hoger in Google, of bezoekers op andere manieren?
Hoog scoren in Google is belangrijk: het zorgt voor gratis bezoekers die gezocht hebben naar jouw trefwoord en jouw site snel en makkelijk kunnen vinden. Er zijn ook tal van andere manieren om (geïnteresseerde) bezoekers op jouw website te krijgen:
- SEA: Search Engine Advertising (= betaalde advertenties in de zoekresultaten);
- Sociale media zoals facebook of twitter aanwenden om geïnteresseerde bezoekers te vinden;
- Betalende reclame op sociale media;
- Betalen voor duidelijke weergave op veel bezochte websites (adverteren).
Betaalde advertenties
Direct bezoekers op je website zonder hoog te scoren op Google? Dat kan met het betaalde advertentieprogramma van Google: Adwords. Je hebt ze zeker al gezien: de bovenste resultaten in Google worden gekenmerkt als advertenties en dat wordt ook steeds aangeduid.
Sowieso raden we je wel aan om eerst een goede website te maken met voldoende inhoud zodat een bezoeker niet direct de website opnieuw verlaat. Advertenties worden alleen weergegeven van zodra een bezoeker een relevant kernwoord ingeeft, zo ben je zeker dat de bezoeker interesse heeft in het topic.
Het opstellen van een campagne binnen Adwords is echter niet zo eenvoudig, je begint er dus best niet onbezonnen aan. Doe voldoende research alvorens je een account aanmaakt bij Adwords of zoek een persoon die ervaring heeft met Google Adwords campagnes die je kan bijstaan.
Gratis bezoekers via sociale media
Sociale media kan binnen bepaalde gebieden zeer nuttig zijn. Het komt er op neer dat je interactief bezig bent binnen je topic en meepraat met andere mensen over een onderwerp. Als je positieve commentaren aanbrengt binnen een discussie zullen mensen je sneller volgen en na verloop van tijd ook op jouw website terechtkomen.
Een eigen netwerk opbouwen vergt wel veel tijd en opvolging, je zoekt het best naar mensen die al enige invloed hebben en daar probeer je mee in contact te komen. Plaats geen links naar jouw website in het wilde weg, want andere mensen hebben snel door dat het eigenlijk de bedoeling is om jouw website te promoten. Deel je link alleen als de website inhoudelijk iets aan de conversatie kan bijdragen.
Betalende reclame op sociale media
Steeds meer en meer bedrijven vinden hun weg naar adverteren op sociale media. Er zijn een aantal voordelen aan verbonden die voor jou misschien ook heel nuttig kunnen zijn. In de eerste plaats is adverteren op sociale media zoals Facebook of Twitter veel goedkoper dan adverteren via het programma van Google Adwords.
Het lijkt ook veel eenvoudiger om een campagne op te stellen en met enkele euro’s kan je al heel veel mensen bereiken. Het is mogelijk om alleen advertenties te laten weergeven aan een specifieke doelgroep. Heb je een Facebook pagina? Dan kan je nog kiezen om ofwel je Facebookpagina of een bericht te promoten, of een advertentie te plaatsen die rechtstreeks naar je website richt.
Adverteren op grote sites
Adverteren op andere sites kan voor twee redenen worden gedaan: Enerzijds om extra visibiliteit te verkrijgen en in de hoop dat je hier ook meer bezoekers mee wint. Hiervoor is wel vereist dat de website waarop je wilt adverteren ook veel bezoekers heeft.
Anderzijds kan dat ook worden gedaan om het linkprofiel van een website op te krikken. Bij een gevarieerd linkprofiel hoort volgens ons ook (in beperkte mate) betalende advertenties. Het aantal links (en de soorten links) naar je website is immers een factor die van belang is om hoog in Google te scoren.
Geld verdienen met je website
Er bestaan tal van manieren om geld te verdienen met je website. Je kunt je laten inspireren op bestaande modellen maar ook op andere manieren gebruik maken van de mogelijkheden om geld te verdienen met een website. Wees echter wel nuchter wanneer je begint: het vergt wel enigszins werk en inspanning alvorens een site hoog scoort in Google, en er moet motivatie aanwezigheid behalve geld om een website goed te beheren.
Tip: Voor jouw eerste website raden we aan om een onderwerp te kiezen waar je zelf veel interesse in hebt. Je moet immers gemotiveerd zijn om over langere tijd je met dit onderwerp bezig te houden. Brengt het uiteindelijk niet zoveel geld op, dan leer je intussen wel de werking van de website en hoe je met SEO hoog kan scoren in Google.
We bespreken in een volgend artikel enkele manieren waarmee je geld kan verdienen met een website. Eerst is het belangrijk om hoog te scoren in Google zodat je website ‘gratis’ bezoekers ontvangt die uiteindelijk kunnen resulteren in klanten of jou op andere manieren een inkomst opbrengen. Klik hier om verder te lezen in het artikel over geld verdienen met je website.