Een niche zoeken, nichesites opzetten, en daarmee geld verdienen. Is dat mogelijk en hoe werkt dat precies? In dit artikel leggen we kort en bondig uit hoe geld verdienen met niche sites kan, wat je moet doen en wat je er van kan verwachten.
Na het doornemen van diverse lectuur (zowel Nederlandstalig als Engelstalig) en het zelf uit te proberen is het al wat eenvoudiger om hier een conclusie over te schrijven.
Geld verdienen met niche sites is eerlijk gezegd niet altijd een makkelijke taak (ook al wordt door ‘experten’ het tegendeel beweert). Het helpt wel als je zelf al veel weet over een bepaald onderwerp en/of je reeds gepassioneerd bent over een onderwerp. Het is dan veel makkelijker om deze niche te betreden: je bent immers dubbel gemotiveerd.
Laat ons van start gaan!
Wat zijn niche sites?
Niche sites zijn inhoudelijk makkelijk te onderscheiden: Ze behandelen slechts 1 specifiek onderwerp/product. Een (micro)niche is dus een zeer specifiek onderwerp. Een voorbeeld om dit te verduidelijken:
Terwijl trappen een brede niche is kan deze nog specifieker zijn: trapleuningen zijn iets specifieker, maar om tot een microniche te komen dienen we dit onderwerp nog beperkter te gaan beschouwen: Houten trapleuningen.
Een niche is dus een klein gebied binnen een producten range.
De bedoeling is dus eigenlijk je website naar voren te brengen als de ‘specialist‘ in de materie. Je moet je geen zorgen maken over dat “expert” statuut. Je kan heel veel te weten komen over een product of onderwerp door op zoek te gaan naar topics om over dat onderwerp te schrijven. Zo wordt je soms snel als een soort specialist in de niche beschouwd.
Belangrijk is wel dat je enige interesse in het product moet hebben of het product zelf gebruikt. Dat is beter voor de motivatie, zeker in de periode waarin je nog geen inkomsten hebt.
Hoe vind je een goede niche site?
Hier is een eerste moeilijkheid terug te vinden. Ook al kan elk onderwerp een niche zijn, niet elk onderwerp is winstgevend! Om het zo makkelijk mogelijk te maken proberen we dit via een stappenplan uit te beelden:
1. Inspiratie opdoen:
Dit kan via het dagelijkse leven. Stel dat je in de supermarkt rondloopt, kijk dan eens naar de producten die ze verkopen. Zijn er bepaalde producten bij die je interesseren of waar je graag meer wilt over leren of reeds meer weet dan andere mensen? Dan heb je misschien je niche gevonden.
Je kan je ook beroepen op het internet: Ga na wat de trends van het moment zijn. Dit kan je bijvoorbeeld doen op Ebay. Wees creatief! Trending onderwerpen kan je ook tegenkomen op het nieuws. Daarin worden soms trends aangehaald die overwaaien vanuit het buitenland.
Stel altijd de vraag: “Welk probleem kan ik voor iemand oplossen?”. Een oplossing tot een probleem scoort altijd goed. Ben je een kei in Excel en merk je dat veel bedrijven het moeilijk hebben om hun cijfers te analyseren? Dan kan je daarover schrijven en een Excel expert worden met de focus op bedrijfsanalyses.
Een aantal sectoren blijven echter altijd heel populair: gezondheid en fitness, liefde/dating, lifestyle tips, doe-het-zelf (klussen), kledij, …
2. Is de niche winstgevend?
Dit is wellicht het meest moeilijke: we moeten nagaan of een niche niet teveel voorkomt in de zoekmachines. Er bestaan tal van tools en hulpmiddelen en weetjes die je hierbij kunnen helpen, een overzicht:
- Googlen: Zoek eens op Google hoe zwaar de concurrentie is. Kijk welke pagina’s op de eerste pagina staan, welke inhoud ze hebben, hoeveel backlinks ze reeds hebben en eventueel hoe hoog hun pagerank is.
- Adwords Keyword Tool: Deze tool wordt wellicht je meest gebruikte referentiepunt. Tik hier je gekozen niche in en bekijk de resultaten. Let vooral op volgende zaken:
- Geschatte CPC: Dit toont aan hoeveel een kernwoord kost per klik. Dit is echter van belang voor de adverteerder. Wat ons interesseert (wij die de advertenties plaatsen) is hoeveel het ons opbrengt. Als maatstaf gebruik je bijvoorbeeld de helft van wat de CPC weergeeft. Het kan ook ietsje minder zijn. Je kan beginnen met je te richten op zoekwoorden die +/- 0,4€-0,5€ kosten. Liggen deze hoger dan is dit uiteraard beter! Onder deze drempel is het waarschijnlijk de moeite niet echt, tenzij er echt weinig concurrentie is en er veel op de term gezocht wordt.
- Lokale maandelijkse zoekopdrachten: Dit toont aan hoeveel een zoekterm werd gezocht in de laatste maand. Het is wel duidelijk dat ons product veel moet gezocht worden, om bezoekers naar onze toekomstige nichewebsite te kunnen trekken. Hoe meer bezoekers, hoe groter de kans op inkomsten. Begin te rekenen vanaf 4.000 zoekers per maand, ga zeker niet lager.
- Let ook op de andere suggesties die worden weergegeven: Dit maakt het misschien mogelijk om je niche nog meer uit te dunnen, of misschien staat er wel een onderwerp tussen waar je oorspronkelijk niet aan gedacht had maar ook kansen biedt. Houdt deze bij in een Excel sheet, of schrijf ze op een blad papier.
- Kan je er wel genoeg over schrijven? Om je website aan te dikken moet het toch mogelijk zijn om 10 berichten te plaatsen van elk minstens 400 woorden. Zoals je misschien al eens ergens hebt gelezen: ‘content is king’ is een uitspraak die heel populair is en houdt in dat je geen website hoog kan krijgen in de zoekresultaten van Google zonder enige degelijke inhoud. Schrijf daarom je niche op, ga op zoek naar sites en schrijf daarnaast de onderwerpen op waarover je kan schrijven.
- Commerciële intentie: Dit sluit goed aan bij de CPC, maar is wellicht toch iets anders. Schrijven over een bepaalde dienst is wellicht minder commercieel dan het schrijven over een bepaald product dat je aanprijst. Hou er dus rekening mee waarover je schrijft. Mensen zullen vaker op een advertentielink klikken als ze een bepaald product zoeken en jouw website gebruiken als informatiebron. Ook een goede methode om na te gaan of er commerciële intentie is het bekijken van affiliaties. Als er voldoende affiliaties zijn voor het product, dan zit je goed.
3. Een passende domeinnaam zoeken.
Een belangrijke derde stap bestaat er in na te gaan of er nog een domeinnaam beschikbaar is. In eerste instantie raden we aan een domeinnaam eindigend op .com of .org te gebruiken. Zijn deze niet beschikbaar ga dan over naar meer lokale adressen zoals .be of .nl; Welke landextensie je uiteindelijk kiest hangt ook af van het onderwerp. Soms kan een .be extensie beter zijn dan een .com extensie.
Heel belangrijk is dat onze kernwoorden worden gebruikt in de domeinnaam zodat we ons beter kunnen onderscheiden: houtentrapleuningen.be zou dit in ons geval kunnen zijn. Is jouw domeinnaam echt niet beschikbaar, dan kan je er nog voor opteren om houtentrapleuningen-info.be of andere toevoegingen te gebruiken:
* -info.be
* -shop.be
*-expert.be
*-weetjes.be
Ik heb iets gevonden, wat nu?
Niet aarzelen en gewoon doen! Registreer je domeinnaam alvast maar. Je hebt daarna nog een keuze te maken of je al dan niet wilt betalen voor een webhostingpakket. Er zijn immers ook nog altijd goede gratis website domeinen te verkrijgen waarop je je site kan plaatsen. Byet.host is hiervan een goed voorbeeld.
Als je kiest voor een gratis domeinnaam dan ondervind je wel enkele nadelen: De website kan trager lopen, je website zal op een server in het verre buitenland kunnen staan. Beide nadelen zijn wel nefast voor een goede zoekranking.
Daarnaast heb je nog een website nodig ook. Heel makkelijk is een blog opzetten met WordPress. Er bestaan ook speciale themes (layouts) voor adsense gebaseerde sites.
Hou zeker rekening met volgende zaken als je een niche site opzet:
- Hoe simpeler hoe beter! Het hoeft geen ingewikkelde site te zien, hij mag zelfs lelijk zijn.
- Let op je kleuren, inclusief deze van je adsense advertenties.
- Zoek een goede positie voor je adsense advertenties. Als je ze onderaan plaatst zal niemand op de ads klikken, plaats je ze naast of boven je website titel, dan ben je in strijd met de Google voorwaarden.
De website is er, nu nog de bezoekers …
Van zodra je site opgezet is en gevuld is met goede inhoud over het product (dit kunnen bijvoorbeeld ook reviews zijn van andere sites) dan zal de meeste tijd uitgaan tot het promoten van de website.
Zorg in eerste instantie voor een link op een goede site, zodat je site rustig op organische wijze in de zoekmachines kan terechtkomen. Daarna heb je mogelijks een 2 a 3-tal maanden nodig om enerzijds de pagina’s te laten indexeren, anderzijds om de befaamde sandbox te overleven. In die periode gaan we rustig promotie voeren en onze site bekender maken. Als er in die periode goed werd gewerkt dan zal je na een 3-tal maanden merken dat het werk niet tevergeefs is geweest.
Wat kunnen we nu doen om onze website op een hoge positie te krijgen?
Eerst en vooral onze eerste backlink vinden. Dit kan makkelijk gedaan worden door een zoekportal (startpagina) te vinden waar je je link kan op toevoegen. Deze Startpagina’s zijn al reeds bekend bij zoekmachines en indexeren pagina’s op elk uur van de dag. Het zal dan ook maar enkele uren tot dagen duren vooraleer je website dan ook zichtbaar wordt op Google.
Eén backlink is uiteraard niet voldoende. We moeten duidelijk maken aan Google dat er wel degelijk gewerkt wordt aan de site, en dat er interesse in is bij andere webmasters. We zullen dus op zoek moeten gaan naar meer backlinks.
Een vaak gebruikte methode is via ‘artikel management’. Dit houdt in dat je artikels gaat schrijven (over eender welk onderwerp) en deze op websites gaat zetten. Op deze websites kan je dan een mooie backlink plaatsen naar je website. Zulke nieuws-artikel-infowebsites hebben vaak goede posities in Google en dat maakt het ook belangrijk om net daar een backlink van te krijgen.
Een voorbeeld hiervan is: InfoNu, en je verdient nog eens geld met je artikels ook (dubbele winst)!
Linkbuilden en SEO zijn heel erg aparte onderwerpen. Daarop gaan we voorlopig niet dieper in. Een artikel of 2/3 op diverse sites waar je artikels kan schrijven kan voldoende zijn om de eerste maanden te overbruggen.
Belangrijk is vooral dat je bezig moet zijn met je site: backlinks moet verzamelen en je site moet optimaliseren voor zoekmachines, regelmatig een artikel publiceren.
Als er bezoekers zijn: Hoe verdien je geld met je niche website?
Je wacht het best af tot de website een aantal bezoekers heeft alvorens je stappen onderneemt om geld te verdienen met je niche site. Als een zoekmachine direct merkt dat het de bedoeling is om geld met je website te verdienen, dan zou het wel eens kunnen dat een nieuwe site hiervoor direct afgestraft wordt.
Er zijn tal van manieren om geld te verdienen met een website. In eerste instantie kan je opteren om Google Adsense te implementeren op je niche site (Lees hier meer over Adsense). Adsense is vrij eenvoudig om op te zetten en kent een lage drempel. Na het verdienen van je eerste euro’s zal je des te gemotiveerder zijn om je website nog populairder te maken.
Adsense is echter niet het enige verdienmodel dat je kan inschakelen voor je website. Je kan ook een eigen product maken en verkopen, producten van andere mensen promoten (affiliatie), rechtstreeks adverteerders toelaten op je website, geld vragen als anderen een gesponsord artikel op je website willen plaatsen, …
Een stappenplan: overzicht.
- Dag 1: Zoeken van niches (bijvoorbeeld winkels gaan bezoeken)
- Dag 2: De gekozen onderwerpen bestuderen: Haalbaarheid m.b.t. zoekresultaten (Google adwords tool), mogelijke onderwerpen die er bij aansluiten, concurrentie in de zoekmachines bekijken;
- Dag 3: Je domeinnaam registreren en webhosting zoeken (activatie kan soms 24-48 uren duren);
- Dag 5-6: Een website opzetten. De eerste keer kan het lang duren, je moet nog een beetje aan je layout werken of de werkwijze van bijv. WordPress gewoon worden, dit gaat sneller bij de volgende site!
- Dag 6-7: Inhoud zoeken voor de website, een 5-tal artikels publiceren op de website;
- Dag 8: De eerste backlinks zoeken: link toevoegen op zoekportals met aansluitende onderwerpen;
- Dag 9: Enkele artikels (her)schrijven en publiceren op website zoals bijvoorbeeld: InfoNu; Voor deze website moeten je artikels best aansluiten bij het onderwerp, maar misschien is het ook wel mogelijk op andere artikelsites om niet-aanverwante onderwerpen te gebruiken. Bekijk eens wat het standpunt van de site in kwestie is m.b.t. de toegelaten artikels;
- Dag 10-14: Meer artikels schrijven voor je website: je kan er dan wekelijks 1 publiceren;
- Dag 15-??: De site opvolgen, kijken waar je goed op scoort, waar je zwak op scoort en eventueel bovenstaande stappen herhalen indien dit nodig zou blijken;
Zoals je ziet moet het zeker mogelijk zijn om na 14 dagen een volledig werkende site te hebben.
Alternatieven?
Een website oprichten is tegenwoordig zeker niet meer de enige manier om een doelpubliek te trekken. Dezelfde principes kunnen ook doorgetrokken worden naar sociale media: Instagram, TikTok, Youtube, Podcasts, …