Wie kent ze niet? Linkdirectories: De startpagina’s die zijn onderverdeelt in categorieën waarop dan vele links te zien zijn. Het is een makkelijke manier om aan linkbuilding te doen, want je hoeft niet altijd een teruglink te plaatsen. Ik geef enkele linkdirectories mee bij wijze van voorbeeld.
Enkele voorbeelden van linkdirectories:
http://www.search-belgium.com/
http://www.linkdirectory.be/
Dit zijn er slechts enkele uit de vele beschikbare linkdirectories.
Linkdirectories / Startpagina’s
Het aanmelden bij zoekmachines is een eerste stap in de goede richting. Onze voorkeur gaat echter uit om een nieuwe website organisch te laten indexeren. Daarmee bedoelen we dat de zoekrobots van bijvoorbeeld Google deze zelf moeten vinden en beginnen bekijken om dan uiteindelijk te indexeren. Dit lukt aardig via de aanmelding op enkele startpagina’s.
Soms vragen deze websites een retourlink. Persoonlijk hebben we er geen problemen mee om een mede-website eigenaar een link terug te geven, maar een linkdirectory dat automatisch de retourlinks controleert en dan pas je link op hun pagina plaatst, dat ligt anders.
Waarom? WordPress heeft een optie dat ‘blogroll’ noemt. Het is in feite een mogelijkheid om je links te tonen op een specifieke pagina. In het admin gedeelte van je WordPress site kan je dan eenvoudig een link toevoegen (bijvoorbeeld in de categorie linkpartners).
Al deze links worden dan getoond op een bepaalde pagina. Als je deze pagina opgeeft aan de linkdirectory als de plaats waar je hen een retourlink geeft, dan gebeurd het vaak dat hun automatische controle de link niet herkend (vraag mij niet waarom).
Daarom hebben we een oplossingen moeten voorzien voor deze speciale categorie van retourlinks zonder menselijke tussenkomst: Snel een losse .html aanmaken, de link netjes op die pagina plaatsen met de code die ze zelf meegeven en deze vervolgens naar onze webserver uploaden.
Opeens lukt het valideren van de retourlink dan wel … Ethisch verantwoord? Misschien niet, maar het is de enige manier waarbij men soms links gevalideerd krijgt.
Als je nog verder wilt gaan, dan kan je de losse .html pagina gewoon de metatags ‘noindex’ en ‘nofollow’ meegeven. Op die manier wordt deze bepaalde pagina niet geïndexeerd door de zoekmachines.
Wil je dit verbergen? Dan kan je jouw links blokkeren via een robots.txt bestand. Meer in detail treden doen we niet, alle linkpartners vanop de blog worden niet geblokkeerd, de techniek zelf passen we normaal ook niet toe. Maar je kan het zelf wel nagaan of dit al dan niet gebeurd op een site.
Linkbuilding voor webshops
Er komen steeds meer en meer webshops bij, dus ook de nood voor hen wordt hoger om meer te gaan concurreren met andere webshops en informatieve websites. Zij kunnen ook hun site aanmelden op linkdirectories, maar kunnen eventueel ook opteren om zoekertjes te plaatsen of zich aanmelden op een bedrijvengids. Er bestaan ook speciale linkdirectories die uitsluitend bedoelt zijn voor webshops, voorbeelden zijn:
http://www.webwinkelstart.be
http://www.bsearch.be/
Een andere methode om meer zichtbaarheid op het web te verkrijgen zijn Google places. Je kan een profielpagina aanmaken en diverse informatie invullen. Als een bezoeker vervolgens kiest voor een bepaald onderwerp in een bepaalde regio, dan wordt je link ook getoond. In principe gebeurd dit willekeurig, tenzij je de enige zou zijn in je branche die Google kan herkennen bij een zoekactie. Sowieso doen!
Linkbuilding voor webshops is veel moeilijker dan voor een gewone informatieve site of blog. Het is de bedoeling van een webshop dat klanten weinig worden afgeleid door externe zaken. Daarnaast wil geen enkele webshop-eigenaar bezoekers verliezen aan een linkpartner. De beste oplossing is om een bijkomende blog, desnoods volledig los van de webshop te maken om linkpartners aan te trekken en als extra aantrekkingsmogelijkheid om geïnteresseerde bezoekers naar de webshop te leiden.
De hamvraag: Hebben Linkdirectories enige waarde?
Hieromtrent kan je veel tegenstrijdige berichten lezen. Het is natuurlijk zo dat een lijst met links minder aantrekkelijk is, zowel voor bezoekers als een zoekrobot, maar oude gevestigde waarden bieden normaal gezien nog zeker hun nut. Afhankelijk van de categorie, ontvangen we hier soms wel nog bezoekers van. Ook zoekmachines lijken dit soort linkpagina’s nog te waarderen.
Linkdirectories hebben in het verleden een belangrijke rol gespeeld wanneer zoekmachines nog niet volledig op punt stonden. Wanneer we vandaag “Googlen” keek men in het verleden naar een goede linkdirectory die alle links verzamelde.
Ondertussen is ook ‘lokaal zoeken’ een belangrijk aspect om in het oog te houden. Hierbij kunnen we ons een bijkomende belangrijke vraag stellen: Voegen we onze sites ook toe aan buitenlandse linkdirectories toe (bijvoorbeeld uit Nederland), of blijven we lokaal (binnen België)?
Wat sales betreft, moet je binnen de grenzen van je doelpubliek denken. Wat zuiver linkbuilding betreft, zal een goede mix waarschijnlijk het meest doeltreffend zijn. Er zijn meer linkbuilding opportuniteiten in Nederland, dus lijkt het logisch dat men ook vaak om op Nederlandse startpagina’s te linkbuilden. Hou er wel rekening mee dat zeker ook Belgische directories jouw website vermelden. Louter links verkrijgen uit Nederland terwijl je een Belgische website met Belgisch doelpubliek hebt zal niet steeds de gewenste resultaten opleveren.
Let ook op als je je aanmeld op een linkdirectory: Sommige werken met nofollow-links of met 302-links. Deze zijn minder interessant en helpen normaal niet om betere zoekmachine rankings te bekomen.
Toch kunnen er redenen zijn om een nofollow link te verkrijgen, namelijk als deze op een website met veel autoriteit zou staan. Alhoewel je niet direct geholpen wordt voor je eigen zoekmachine rankings, kan een autoritaire website misschien wel bezoekers opleveren en zorgt het sowieso voor visibiliteit.
Dmoz
Misschien heb je al van DMOZ gehoord? Het is geen zoekmachine maar het was de oudste linkdirectory die heeft bestaan (van 1998). In 2017 is er helaas een einde aan gekomen. Er wordt algemeen beschouwd aangenomen dat een link op zo’n site een grote invloed heeft op je website. Als je een site hebt met veel inhoud die goed in elkaar zit, dan kon je je site ook daar aanmelden.
Alle links werden manueel gecontroleerd dus kon het wel een tijdje duren alvorens je werd opgenomen. Het is overigens geen absolute zekerheid: men kon je immers ook weigeren.
Google hechtte in ieder geval veel waarde aan DMOZ.
Doordat de eigenaar DMOZ niet verder wou hosten is deze stopgezet. Het project echter gaat verder onder de naam Curlie. Misschien kan je hier op Curlie je link proberen toevoegen?
Conclusie m.b.t. linkdirectories.
Onze conclusie is dat linkbuilden via startpagina’s in het kader van een linkbuildingstrategie zeker nuttig is maar absoluut niet als enige techniek kan worden toegepast voor je website.
Heeft je site goede inhoud, dan is dat in veel gevallen genoeg om hoge rankings te halen binnen de zoekmachines, afhankelijk van (de moeilijkheid van) het onderwerp waarvoor je wilt scoren. In Nederland is de concurrentie wel groter dus wordt dat ook moeilijker.
Tip: Betaal nooit voor een link op een startpagina. Normaliter moeten ze een ‘nofollow’-tag toevoegen aan jouw link omdat je er voor betaald om in orde te zijn met Google. Betaal dan liever een linkbuilder die in jouw plaats de links op diverse linkdirectories plaatst.