Laat ons eerst en vooral uitleggen wat we hiermee bedoelen. Ben je al eens websites tegengekomen waar personen je een gratis e-book of ander product aanbieden? Vaak vragen ze dan enkel jouw voornaam en mailadres en krijg je de gratis download toegezonden. Wat is het nut? Is dit onbetrouwbaar? Schrikt je dat af?
We kunnen ons natuurlijk niet uitspreken over alle sites, maar in principe is zoiets compleet veilig en het heeft een belangrijk nut voor de aanbieder. Het gratis aanbod lokt je naar zijn site. Zodoende weet hij dat je je inschrijft voor een bepaald onderwerp. Hij biedt gratis leeslectuur of een gratis programma of handleiding en weet dat jij zijn doelpubliek bent.
Dit is zeer belangrijk: JIJ als bezoeker toont interesse in iets wat de aanbieder heeft (kennis of een product). Door het vragen van je email adres kan hij later nog eens beroep doen op jou, een mailtje sturen met de vraag om feedback, of gewoon informeren of je zijn raad/programma hebt gebruikt. Dit zijn allemaal basisstappen om een relatie te creëren tussen elkaar.
Email management
Of ook bekend als ‘het houden van Opt-in email lists‘. Dit heeft een groter nut dan alleen een relatie uit de grond te stampen. Voor de aanbieder is en blijft dit marketing. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je zijn product gaat kopen. Door zelf vrijwillig je e-mailadres op te geven weet de aanbieder één van de belangrijkste zaken al: je toont interesse. Het is aan hem om dit verder uit te buiten.
Enkele dagen nadat je zijn gratis product hebt gedownload zal er misschien een mail komen met de vraag of je het goed materiaal vond. Hij tracht interactie te zoeken en herinnert je nog eens aan zijn product. Dit is echter allemaal geautomatiseerd! Hij doet dit werk uiteraard niet zelf, maar gebruikt daarvoor wellicht een externe dienst (komen we later op terug).
Wanneer zijn lijst voldoende groot is, en er reeds enkele geautomatiseerde mails zijn verstuurd kan hij aan de slag gaan. Hij maakt een mail klaar met een beetje reclame over zijn product en verstuurd dit regelmatig. Het is reeds ‘bewezen’ dat mensen ongeveer 3x in aanraking moeten komen met iets alvorens ze online een aankoop doen. Uiteindelijk is het dus de bedoeling dat je zijn product aanschaft en dat tracht de verkoper via email management te bereiken.
De waarde van email lijsten
Het is moeilijk te zeggen wat lijsten met emails waard zijn. Algemene lijsten kunnen tot ongeveer 10 eurocent per adres opleveren, meer specifieke lijsten wellicht meer omwille van het feit dat deze gerelateerd zijn aan een niche. Niettemin geeft email management een hogere waarde aan een site die je bijvoorbeeld tracht te verkopen.
Soorten lijsten
Deze kunnen in verschillende vormen terugkomen:
- Je moet een emailadres nalaten om een gratis product te downloaden;
- Je schrijft je in op een nieuwsbrief (ook daar kan reclame gemaakt worden);
- Je wenst updates van zijn site;
- Je wilt kennismaken met zijn dienst en krijgt een voorproefje gratis
- …
Externe diensten
Bekende email marketing software zijn onder andere:
- Aweber: betalend en hoog aanbevolen door vele internet marketeers
- Enormail: gratis en zeer handig te gebruiken;
- YourMailingListProvider: Zowel gratis als betalend;
- Mailchimp: Engelstalig, zowel gratis als betalend en toch ook vaak door Amerikaanse internetmarketeers gebruikt;
- Terradon: Gratis, maar toch met beperkte opties;
Email templates
Wil je zelf instaan voor het versturen van mails naar je abonnees, verzorg dan alsjeblief de layout. Deze moet toch een beetje professioneel ogen en dus meer bevatten dan enkel tekst. Er zijn tal van voorbeelden te vinden, maar om je op weg te helpen geef ik je alvast deze site met 30 gratis email templates mee.
Relevante info: Landing pages
Dit zijn vaak sites met maar 1 pagina waarop alle informatie staat. Vaak worden deze gebruikt om mensen kennis te laten maken met een product en helemaal onderaan staat dan een button waar je het product kan kopen, maar deze button wordt ook vaak vervangen door een formulier waarop je je kan aanmelden op bijvoorbeeld een wekelijkse mailing.