16. WordPress checklist: instellingen bij de start van een website.

Een nieuwe website kan je maar beter vanaf de start goed instellen. Bepaalde zaken zullen zeer belangrijk zijn in het kader van zoekmachine-optimalisatie. Daarom gaan we eens snel alle instellingen overlopen die belangrijk kunnen zijn.

Als je inlogged in je adminpaneel (in het WordPress dashboard) kan je onder ‘settings’ diverse aanpassingen instellen. Dit is de rubriek die we gaan bekijken.

Dashboard > Settings > General

Dit zijn de algemene instellingen van je WordPress website. Ik denk dat dit weinig uitleg nodig heeft om te volle te verstaan, let er wel op dat je de site titel en de tagline goed invuld. De tagline geven we weer in onze theme, herinner je je dat uit 1 van de eerste hoofdstukken? Het is de ‘omschrijving’ dat onze blog meekrijgt zodat bezoekers een beter idee krijgen bij hun eerste indruk waarover je website gaat. Hou het beknopt en gerelateerd aan het onderwerp van je site!

wp-serie-40-settings-general

Dashboard > Settings > Writing

Op zich lijkt dit weer allemaal simpel om in te stellen, maar hier zijn wel enkele belangrijke zaken over te vertellen.
Als eerste begin ik met de ‘size of the post box’. Dit is een functie die niet zoveel mensen kennen, maar het houdt simpelweg in dat je de grootte van het formulier waarin je je artikels typt (je ‘posts’) kunt vergroten of verkleinen. Dit is dus zuiver een actie binnen het admingedeelte van je website.

De overige opties laat ik zoals ze zijn, behalve eentje: ‘Update services’.
Wat is dit nu? Deze functie, ook bekend als ‘ping list’ zend een melding aan deze diensten dat je een nieuw bericht hebt geplaatst. Zodoende komt automatisch jouw blog / website in diverse lijsten terecht en komen ook zoekmachines op jouw website alles indexeren. Let er maar eens op: plaats 1 berichtje op je site, wacht even af (1a2 dagen of zelfs minder) en je zal zien dat je website al geïndexeerd is in Google.

Ik gebruik volgende lijst (ik heb ze ook ergens van het internet geplukt) die relatief up-to-date is (kopieer ze maar gerust in jouw vakje):


http://rpc.pingomatic.com
http://ping.weblogs.se/
http://blogmatcher.com/u.php
http://coreblog.org/ping/
http://www.blogpeople.net/servlet/weblogUpdates
http://bulkfeeds.net/rpc
http://trackback.bakeinu.jp/bakeping.php
http://ping.myblog.jp
http://ping.bitacoras.com
http://ping.bloggers.jp/rpc/
http://ping.blogmura.jp/rpc/
http://xmlrpc.blogg.de
http://1470.net/api/ping
http://bblog.com/ping.php
http://blog.goo.ne.jp/XMLRPC

Op zich is er hier en daar wel een discussie over te vinden: Waarom niet alleen pingomatic gebruiken omdat die in principe alle overige pingdiensten verwittigd van nieuwe berichten, maar je kan volgens mij ook niets fout doen door meerdere services toe te voegen.
Wie nog meer pinglijsten wilt zien kan altijd terecht op deze pinglist als de voorgaande site niet werkt.
Ook in de codex van WordPress zelf kan je meer informatie terugvinden: klik voor uitleg (Engels).

Dashboard > Settings > Reading

Deze pagina omvat niet teveel opties. Je kan hier beslissen wat er op je indexpagina komt te staan: Ofwel een overzicht van je laatste artikelen of een vaste pagina. Persoonlijk raad ik gewoon aan om een overzicht te tonen van je laatste artikelen: je bezoekers hebben dan onmiddellijk inzicht in de (nieuwe) inhoud en dus ook de zoekmachines.

Daarnaast kan je ook instellen hoeveel artikelen je per pagina wilt tonen. Je kan dit zo groot maken als je wilt, maar het moet natuurlijk overzichtelijk blijven. Ik denk dat 20 berichten toch moet voldoen.

Er wordt vervolgens gesproken over de ‘syndication feeds’. Dit is de RSS-feed waarop je bezoekers zich kunnen aanmelden waardoor ze automatisch op de hoogte worden gebracht van nieuwe artikelen. Ook daar kan je instellen hoeveel artikelen worden getoond als iemand zich inschrijft. Ik zou het instellen naarmate je eigen activiteit (bijvoorbeeld 1x per maand een artikel plaatsen = toegang tot laatste 6 feeds en bijvoorbeeld 4x per maand een bericht plaatsen = toegang tot de laatste 16 feeds).
Je kan ook kiezen om een samenvatting/inleiding te tonen in deze rss-feeds. Als je bezoeker het gehele verhaal willen lezen dan moeten ze op jouw website komen.

Dashboard > Settings > Discussion

Dit is alweer een pagina met instellingen die afhankelijk zijn van persoonlijke smaak en het type website. Ik zal enkele van de opties bespreken:
‘Default article settings’: Dit zijn instellingen die je hier 1x kan instellen en die voor elk artikel gelden; zo hoef je dit niet telkens te bepalen als je een artikel publiceert. Reacties zijn vaak een meerwaarde op een site dus laat gerust toe om bezoekers een reactie te laten plaatsen. Pingbacks en trackbacks zijn eigenlijk meldingen van andere blogs die naar je artikel hebben gelinkt; Zij komen in principe dan ook tussen de commentaren te staan.

‘Other comment settings’: Wederom een persoonlijke keuze: wil je een community met leden uitbouwen, dan laat je misschien best je leden registreren alvorens ze een bericht kunnen plaatsen. Daarnaast geef je ook mee of het invullen van de naam en email een verplichting is: vink dit maar aan want dit is al een eerste kleine stap tegen SPAM.

Bij verdere instellingen kan je nog diverse zaken instellen, volgens mij is daar weinig over te zeggen en is alles duidelijk.

‘Avatars’ zijn kleine afbeeldingen die een gebruiker heeft om zich te onderscheiden. Je ziet dat er enkele avatars zijn ingesteld voor gebruikers die geen avatar hebben. Een standaard afbeelding wordt dan getoond. Het fleurt vaak een blog op en dus laat ik dat meestal ook opstaan. Aan de hand van een email kunnen gebruikers ook geïdentificeerd worden en wordt hun gravatar getoond. Gravatar is een dienst die dat bijhoudt. Hoe we dit kunnen implementeren in onze website zullen we later nog bekijken.

Dashboard > Settings > Media

Onder media wordt verstaan: alle bestanden die we uploaden om te delen met onze bezoekers (o.a. afbeeldingen die we in onze artikels gebruiken).

Een eerste optie zijn de image sizes. Dit is de grootte van een kleine, medium en grote afbeeldingen, zoals je ook kunt zien als je een afbeelding tracht in te voegen in een artikel. Ik vind dit afhankelijk van de layout dat je hebt, want 150pixels zal voor de ene te groot zijn, voor de andere te klein.

Eerlijk gezegd laat ik altijd alle opties zoals ze staan, maar 1 ding is toch belangrijk in het kader van organisatie, onder het kopje: “Uploading Files” vind je de locatie op je server waar deze bestanden komen te staan. De standaard instelling is hier ruim voldoende, maar dan heb je nog de keuze om je bestanden in maandelijkse en jaarlijkse mappen te sorteren. Mijn advies: DOE DIT! Als je ooit een opkuis gaat doen van afbeeldingen dan zal het net iets makkelijker worden om dit bij te houden aangezien je zeer snel de oude bestanden er kunt uithalen.

Dashboard > Settings > Privacy

Daar staat maar 1 optie in: Je website zichtbaar maken voor zoekmachines en anderen… als je wilt dat je site in Google komt te staan, duidt dit dan aan. Zoniet dan kies je maar de tweede optie.

Zijn er dan sites die zoekmachines blokkeren? Zeker: er zijn tal van sites met demo’s om zaken uit te testen, die hoeven niet speciaal geïndexeerd te worden.

Dashboard > Settings > Permalinks

Nu komen we tot slot bij 1 van de belangrijkste instellingen, alsook de reden waarom ik een overzicht van de instellingen wou geven. Misschien heb je de term ‘permalinks’ al horen vallen, maar misschien niet.

In het venster van de permalinks vind je diverse instellingen. Daar kan je kiezen hoe je url er uitziet. In het kader van SEO (Search Engine Optimization – zoekmachine-optimalisatie) is het heel belangrijk de juiste keuze te maken. Je vind er enkele voorbeelden waaruit je kan kiezen, maar kiest hier het best een voor custom structure en typ in het kadertje het volgende in:
/%category%/%postname%/

Waarom is dit zo belangrijk? Dit is om zoekmachines te laten weten waarover het gaat. Een link dat eindigt op ?p=123 zegt eigenlijk niets. Een link dat eindigt op /geld-verdienen/geld-met-je-site/ zegt al heel veel. Je kan er dus van uitgaan dat Google en andere zoekmachines daar belang aan hechten.

wp-serie-41-settings-permalinks

Niet te vergeten: FAVICON

Een favicon toevoegen zorgt er voor dat je bezoekers je website makkelijk kunnen onderscheiden tussen hun favorieten. Het is een kleine afbeelding dat wordt gelinkt aan je website adres en in een browser ziet het er als volgt uit:

wp-serie-46-checklist-favicon

Surf naar: tools.dynamicdrive.com/favicon/
Dit is een tool waarmee je makkelijk een favicon kan aanmaken. Van de codes die de site weergeeft moet je je niets van aantrekken, doordat we WordPress gebruiken gaan we nu toch de code moeten veranderen.
Kies een afbeelding en kies ‘create icon’ op de website. Je krijgt dan een voorbeeld te zien en een knop om de favicon te downloaden. Download het naar je harde schijf en plaats het in je theme mapje.

Ga vervolgens naar header.php en tussen de <head> en </head> tags (eender waar) voeg je volgende code toe:
<link rel="shortcut icon" type="image/x-icon" href="<?php bloginfo('template_url') ?>/images/favicon.ico">

Surf naar je website en bekijk het resultaat.

Optioneel: Via functions.php de favicon toevoegen. Voeg er volgende code aan toe:


// add a favicon to your
function blog_favicon() {
echo '<link rel="Shortcut Icon" type="image/x-icon" href="'.get_bloginfo('wpurl').'/favicon.ico" />';
}
add_action('wp_head', 'blog_favicon');

Als je dit gedaan hebt, dan moet je je favicon uploaden naar de root van je WordPress folder (in ons geval, als dit offline via Xampp Lite gebeurd zal deze hier moeten staan: C:\xampplite\htdocs\wordpress\ ).

Wordpress theme maken of toch kopen?

Een Wordpress theme maken vergt veel werk, al is wat extra kennis altijd welkom. We maken zelf geen sites meer maar gebruiken nu de themes die terug te vinden zijn op: Theme Junkie. theme junkie Je kan op hun website ook gratis Wordpress themes terugvinden en downloaden!

Deze website gebruikt cookies om jou de beste ervaring te kunnen geven. Door deze website te gebruiken ga je hiermee akkoord. Meer info

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close