Tussendoor: Google heeft algoritme aangepast.

Even de WordPress serie onderbreken voor een belangrijke mededeling: Google heeft zijn algoritme aangepast om te vermijden dat spammerige websites nog steeds goede resultaten boeken. Het is gelanceerd in Amerika, maar ik weet echter niet of wij daar al onder beïnvloed worden.

In het kort: veel mensen gebruiken sites zoals het populaire ezinearticles.com om backlinks naar hun site te verkrijgen. De artikels moesten daarvoor niet noodzakelijk gerelateerd zijn aan het onderwerp van je website. Je snapt het dilemma wellicht wel? Zulke sites worden vaak ‘contentfarms’ genoemd.

Dit heeft nu als gevolg dat deze sites minder belangrijk zijn geworden voor Google, en daarmee dus ook de backlinks die uit zulke sites vertrekken naar ‘spammerige’ websites.

Toevallig merkte ik ook een daling van mijn website op in hetzelfde moment. Ik vermoed dat deze aanpassingen bij Google daar deels voor gezorgd hebben, volg even de redenering mee:
Mijn site is redelijk dominant maar heeft weinig backlinks. Ik heb echter wel een backlink vanaf Infonu.nl; Infonu.nl is ook een site waarop je artikelen kunt publiceren en dus een backlink naar je eigen site kunt plaatsen. Mijn artikel is echter wel gerelateerd aan mijn website.
In het kader van de veranderingen, zou het best mogelijk kunnen zijn dan Infonu.nl minder goede resultaten boekt op Google, ook al is de site zeer netjes en kunnen er maximaal 3 uitgaande links in een artikel worden verwerkt en worden de artikelen goed nagelezen. Niet dat het zo is, maar het kan.

Een kleine troost: ik verloor mijn ranking aan Wikipedia, een geduchte site om te kloppen! Daarnaast vermoed ik echter wel dat Wikipedia sterker is geworden in de zoekresultaten na de laatste Google aanpassingen: het zijn geen ‘contentfarms’.

Het resultaat was echter wel even schrikken: een halvering van het aantal bezoekers!

Misschien is er nog een andere reden…

Toegegeven, ik ben nog relatief nieuw in het online gebeuren en bevindt mezelf nog in de fase waarin ik zaken uittest. Zo deed ik enkele weken geleden ook een test: ik heb een productfeed toegevoegd aan mijn website (200 producten in een aparte rubriek);
Alles gebeurde zoals het moest: elke link naar de aanbieder kreeg een ‘nofollow’-link mee, de sectie kreeg een nieuwe design en adsense wordt niet weergegeven in de rubrieken.

Alles ging goed voor twee weken, tot enkele dagen geleden de ranking is gezakt. Nu is het natuurlijk mogelijk dat Google mij een kleine straf heeft gegeven omdat ik in korte termijn (3 dagen) een 200-tal nieuwe pagina’s heb aangemaakt met producten.

Ik vermoed dat het de productfeed is die mij heeft genekt, maar opvallend is wel dat dit gebeurde op hetzelfde moment waarbij er werd aangekondigd dat Google aanpassingen heeft gedaan aan het algoritme. In ieder geval: dikke pech!

Vandaar dat ik nog eens wil toetsen: Wat denken jullie dat hier aan de oorzaak heeft gelegen?

  • De Google aanpassingen?
  • Het toevoegen van de productfeed?
  • Of een combinatie van de twee?

Hebben jullie anders nog nuttige tips voor sites die affiliaties gebruiken of productfeeds? Ik (en ongetwijfeld de andere bezoekers ook) horen het graag!

Deze website gebruikt cookies om jou de beste ervaring te kunnen geven. Door deze website te gebruiken ga je hiermee akkoord. Meer info

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close