Linkbuilding dossier: 1. links ruilen en de A-B-C linkruil.

Mooi, hier zijn we eindelijk met het eerste deel … welkom! Om de serie te starten gaan we het redelijk eenvoudig houden.

Als je website over een specifiek onderwerp gaat en deze is tamelijk populair, dan gebeurd het al redelijk snel alvorens je een mailtje mag verwachten waarin een persoon zogezegd “onder de indruk is van je site en een linkruil wilt aangaan”. Onder de indruk zijn ze wellicht niet, maar ze zoeken linkpartners en dat interesseert hen dan weer wel.

Je zou eens moeten weten hoeveel zulke mails ik al heb ontvangen… Soms met héél interessante voorstellen, maar soms ook met voorstellen en eisen die de tegenpartij stelt over hoe je moet teruglinken. Laat me alvast 1 tip meegeven: Steek daar niet teveel tijd in als de tegenpartij moeilijk doet over de plaatsing van een link! Tenzij het natuurlijk een mooie linkruil is.

Maar linkruil is niet alles, een goede content brengt je al minstens halverwege waar je wilt komen.

Links ruilen kan je op verschillende manieren doen: de gewone linkruil en een A-B-C linkruil zijn alom gekend. We bekijken beide soorten snel even.

Links ruilen: Gewone linkruil.

Een gewone linkruil werkt als volgt:
• Site A plaatst een link naar site B
• Site B plaatst een link terug naar site A

Ok, dat lijkt simpel. In principe probeer je gewoon andere webmasters te contacteren met de vraag of ze interesse hebben in een linkruil. Hou je emailtje naar de webmaster waarmee je een linkruil wilt aangaan kort, maar leg uit hoe je op zijn site bent gekomen, wat je er interessant aan vindt en waarom jouw website een aanvulling kan zijn op zijn pagina.

Er bestaan hiervoor verschillende methodes om zoiets aan te pakken, enkele voorbeelden:

  • Je gaat op hun sites op zoek naar dode links of niet-werkende pagina’s en je meldt hen dat. Wellicht zullen ze dankbaar zijn voor je melding en misschien sneller geneigd zijn jouw link op te nemen. het nadeel? Het is een tijdrovend proces.
  • Je stuurt gewoon een email zoals hierboven beschreven.
  • Je meld hen dat hun inhoud niet meer relevant is en een update kan ondergaan – maak eventueel zelf een voorstel.
  • … leef je maar creatief uit, de bedoeling is dat je contact zoekt en die persoon tracht te overtuigen dat jouw website een link waard is.

Het kan beter: met de A-B-C linkruil

Een gewone linkruil kan je iets meer bekendheid opleveren, wellicht enkele extra bezoekers aantrekken en je zichtbaarheid in de zoekmachines vergroten. Wat nog beter is, is dat je een link krijgt van een website, zonder dat je een link naar die site terugplaatst.

abc linkruil

abc linkruil

A-B-C linkruilen werkt als volgt:
• Site A plaatst een link naar site B.
• In ruil daarvoor krijgt site A link terug van site C.
• Site B plaatst een link naar site C.

Hier komen dus 3 websites in voor. Het kan hiervoor nuttig zijn om zelf een extra pagina aan te maken op een linkdirectory, waar je dan zelf enkele linkpartners kunt op plaatsen. We gaan er van uit in de veronderstelling dat site A jouw site is.

Jouw linkpartner met site B zal dan vanaf zijn tweede site C (of zijn pagina op een linkdirectory) een link naar jouw site A plaatsen. Het is aanneembaar dat site B en site C wel ergens met elkaar zullen gelinked staan.

Het gevolg is dat zoekmachines zoals Google een link naar jouw website zien staan, en geen teruglink. Dat geeft een betere indruk: de indruk dat site C jouw website A zodanig goed vond dat deze een link waard is.

Hoe vind je ABC-linkpartners?

Dat is relatief simpel eigenlijk: Zoek naar gerelateerde sites of sites waarmee je links wilt ruilen en doe een voorstel.
Een tweede mogelijkheid is via forums te werken. Een goed voorbeeld is sitedeals.nl waar je een topic kunt plaatsen zodat andere webmasters kunnen reageren en een voorstel doen met hun eigen sites. Andere forums waarop je terecht kan zijn:
http://www.tbforum.com/
http://www.digitalforum.be/forum

Nadelen aan linkruilen

Behalve het feit dat het een tijdrovende bezigheid kan zijn, heeft linkruilen ook het nadeel dat je wellicht op 1 pagina met vele andere links komen te staan. Sommige mensen vragen daarom liever om een link naar hun site te krijgen vanaf verschillende pagina’s. Deze links worden dan geplaatst in bijvoorbeeld de sidebar of footer van een website. Dit fenomeen noemt men dan ‘Site Wide Linking‘.

De keuze is aan jou dan om te beslissen of je werkelijk je website wil opvullen met links naar andere sites die op alle pagina’s staan. Beeld je eens in hoe dat er zou uitzien als je bijvoorbeeld 50 keer met iemand zou linkruilen, het is geen zicht!

Het moeilijkste aan linkruilen is de opvolging ervan. Je wilt tenslotte zeker zijn dat de tegenpartij na een maand de link niet heeft weggehaald. Als je dan een ABC-linkruil hebt ondergaan, dan ondervind je daar in eerste instantie ook geen spoor van terug, dus ben je al verplicht om het bij te houden in bijvoorbeeld een Excel-sheet.

Wees eerlijk

  • Probeer menselijke linkpartners niet in de loer te leggen door een linkpagina aan te maken dat niet zichtbaar is. Het is aangenomen dat je een pagina met ‘linkpartners’ aanmaakt dat zichtbaar is op je website.
  • Als iemand moeilijk doet over een link die je naar hen hebt geplaatst, wees dan ook zo eerlijk om gewoon te zeggen ‘dit is het mij niet waard’. Dit heb ik in het verleden zelf al moeten toepassen en tot mijn verbazing was iedere tegenpartij zeer begripvol! Geloof me vrij: als een website al goed presteert, dan wil je liever je tijd aan iets nuttigers besteden.

Conclusie en nawoord.

Begrijp me zeker niet verkeerd: Ik kom op sommige punten misschien wel negatief over, maar je zal uit ervaring wel leren dat het soms niet de moeite waard is. Naarmate je beter gevonden wordt in de zoekmachines, zal je ook al gauw stouter worden!

Telkens als ik een mail met een aanvraag tot linkruil krijg geef ik deze wel aandacht: Ik bekijk de site op vormgeving en inhoud, eventueel ook de pagerank van de site, het voorstel dat de tegenpartij stelt in zijn mail en hoe die persoon overkomt. In de meeste gevallen geef ik dan ook een antwoord, tenzij het echt té geautomatiseerd overkomt. Let daar misschien zelf ook op als je zelf mails opstelt met voorstellen om met iemand een linkruil aan te gaan.

Het volgende deel.

Het volgende deel zal gaan over linkdirectories. Dit deeltje zal wel enige voorbereiding vergen, maar we doen ons best om alle artikelen binnen de serie binnen een acceptabele periode te publiceren.

Deze website gebruikt cookies om jou de beste ervaring te kunnen geven. Door deze website te gebruiken ga je hiermee akkoord. Meer info

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close