Linkbuilding dossier: intro

De komende weken (maanden?) wil ik het vaak hebben over linkbuilding en dit presenteren als een ‘dossier’. Oorspronkelijk was het de bedoeling alles voor te bereiden, maar aangezien de tijd niet altijd meezit, forceren we het stukje per stukje, te beginnen met deze intro. Uiteindelijk zal alles wel gebundeld worden in een serie.

linkbuilding

linkbuilding

Er is al heel veel geschreven over het onderwerp, ik zou het mij dus in feite makkelijk kunnen maken en gewoon kunnen doorlinken naar een lijst met handige artikelen. Dit ga ik niet doen, omdat ik een eigen visie over het onderwerp wil formuleren en alles eens op een rijtje wil zetten wat ik zelf reeds geleerd heb zonder gebruik te maken van betaalde services (ik ben nu eenmaal een doe-het-zelver…).

Toegegeven, ik gebruik weinig linkbuilding: mijn sites scoren in de meeste gevallen perfect dankzij goede inhoud. Dit dossier moet dus zowel voor jou als voor mij een leerrijke ervaring worden.

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is heel makkelijk uit te leggen: Het verkrijgen van links van andere websites naar jouw website. Het principe klinkt in ieder geval zeer gemakkelijk, maar er zijn grenzen en richtlijnen die je moet nakomen om er zeker van te zijn dat zoekmachines je site niet afstraffen.

Waarom linkbuilden?

Linkbuilding is een belangrijke factor om een site hoog te laten scoren op zoekmachines. Hou er wel rekening mee dat het niet de enige factor is waarmee je rekening moet houden. Naast het verkrijgen van (relevante) inkomende links naar jouw site, is de inhoud dat op je site verschijnt even belangrijk, alsook een goede interne linkstructuur zodat je bezoekers (maar ook de zoekmachines) de weg goed vinden op je website.

Onthou echter wel dat het een belangrijk onderdeel van zoekmachine-optimalisatie is, maar als een site een link naar jouw website plaatst, deze ook extra bezoekers kan opleveren.

Het aanmelden bij zoekmachines is een eerste stap in de goede richting. Zelf verkies ik om een nieuwe website organisch te laten indexeren, daarmee bedoel ik dat de zoekrobots van bijvoorbeeld Google deze zelf moeten vinden en beginnen bekijken om dan uiteindelijk te indexeren. Met WordPress gebeurd het lichtjes anders, omdat bij het publiceren van een eerste artikel de WordPress-engine een ‘ping’ verstuurd naar een service die dan zoekrobots naar je site sturen.

Voorbeelden van deze ping-services zijn:

  • http://pingomatic.com/
  • http://blogsearch.google.com/ping/RPC2
  • http://rpc.technorati.com/rpc/ping

Je kan ook zelf je site toevoegen aan de zoekmachines, elke zoekmachine heeft ergens wel zo’n pagina staan. Enkele voorbeelden:

  • http://www.google.be/addurl/?continue=/addurl
  • http://www.bing.com/webmaster/SubmitSitePage.aspx
  • http://siteexplorer.search.yahoo.com/submit
  • http://www.vinden.nl/site-aanmelden

Op volgende site kan je je gratis aanmelden bij verschillende zoekmachines: http://www.wmweb.nl/webtools/toevoegen_zoekmachines/
Er bestaan nog andere soortgelijke services, doch je maakt dan beter een apart emailadres aan, want je zal soms een bevestiging ontvangen soms spamachtige emails.

Dmoz

Misschien heb je al van DMOZ gehoord? Het is geen zoekmachine maar de oudste linkdirectory die al bestaat. Er wordt algemeen beschouwd aangenomen dat een link op deze site een grote invloed heeft op je website. Als je een site hebt met veel inhoud die goed in elkaar zit, dan kan je je site ook daar aanmelden. Alle links worden manueel gecontroleerd dus kan het wel een tijdje duren alvorens je wordt opgenomen. Het is overigens geen absolute zekerheid dat je wordt opgenomen.

Zelf ben ik er wel in geslaagd om enkele vermeldingen te krijgen op dmoz. Andere sites werden dan alweer geweigerd. Het is belangrijk dat je site goed oogt en dat er veel inhoud op aanwezig is. Normaliter raadt ik het af om advertenties weer te geven op de site, maar na de goedkeuring van één mijn sites, bleek toch dat het mogelijk is.

Tal van linkbuilding tactieken.

linkbuilding

linkbuilding

Zijn er dan zoveel mogelijkheden?” hoor ik je al denken. Het antwoord is ja: er bestaan verschillende technieken / methodes om aan linkbuilding te doen. Sommigen zijn heel simpel, anderen zijn dan voor vele amateurs (zoals mezelf) veel te tijdrovend of te moeilijk om ze daadwerkelijk toe te passen.

Wie pas begint denkt dat het eenvoudig is. Op zich hebben ze gelijk, maar bepaalde links zullen je meer opleveren dan andere. Daarnaast is het linkbuildingproces een tijdrovende bezigheid, dus is het wel belangrijk dat je snel de juiste technieken onder de knie krijgt. “Liever 1 waardevolle link dan 10 links zonder waarde” is een gezegde dat hier goed van toepassing is, daarnaast bespaar je misschien ook meer tijd uit.

Wat mag ik verwachten van het linkbuildingdossier?

Enerzijds een overzicht van technieken die ik zelf gebruik (of in de toekomst wil gebruiken) zal ik aanhalen. Daarnaast zullen wellicht ook voorbeelden te pas komen van hoe het niet moet. Kwestie om beide kanten toch eens onder de loep te nemen.

Zeker na alle panda en pinguïn toestanden van Google is het belangrijk om op de hoogte te zijn omdat een foute beslissing toch gevolgen kan hebben voor je rankings.

Als alles goed gaat, zal in een volgend artikel ‘de gewone linkruil’ en de ‘A-B-C linkruil’ besproken worden, kwestie om zachtjes aan het onderwerp te beginnen.

Deze website gebruikt cookies om jou de beste ervaring te kunnen geven. Door deze website te gebruiken ga je hiermee akkoord. Meer info

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close