Linkbuilding dossier: 2. De veelbesproken linkdirectories.

linkbuilding

linkbuilding

Wie kent ze niet? De startpagina’s die zijn onderverdeelt in categorieën waarop dan vele links te zien zijn. Het is een makkelijke manier om aan linkbuilding te doen, want je hoeft niet altijd een teruglink te plaatsen. Ik geef enkele linkdirectories mee bij wijze van voorbeeld.

Enkele voorbeelden van linkdirectories:

http://2link.be/ (voorbeeld van een pagina: WordPress.2link.be)
http://www.beginhier.be
http://www.search-belgium.com/
http://www.linkdirectory.be/
http://www.startje.net

Dit zijn er slechts 5 uit duizenden beschikbare linkdirectories.

Linkdirectories / Startpagina’s

Het aanmelden bij zoekmachines is een eerste stap in de goede richting. Zelf verkies ik om een nieuwe website organisch te laten indexeren, daarmee bedoel ik dat de zoekrobots van bijvoorbeeld Google deze zelf moeten vinden en beginnen bekijken om dan uiteindelijk te indexeren. Dit lukt aardig via de aanmelding op enkele startpagina’s.

Soms vragen deze websites een retourlink. Persoonlijk heb ik er geen problemen mee om een mede-website eigenaar een link terug te geven, maar een linkdirectory dat automatisch de retourlinks checkt en vervolgens je link op hun pagina plaatsen, dat ligt anders.

Waarom? WordPress heeft een optie dat ‘blogroll’ noemt. Het is in feite een mogelijkheid om je links te tonen op een specifieke pagina. In het admingedeelte van je WordPress site kan je dan eenvoudig een link toevoegen (bijvoorbeeld in de categorie linkpartners).

Al deze links worden dan getoond op een bepaalde pagina. Als je deze pagina opgeeft aan de linkdirectory als de plaats waar je hen een retourlink geeft, dan gebeurd het vaak dat hun automatisch controle de link niet herkend (vraag mij niet waarom).

Daarom heb ik voor deze speciale categorie iets anders voorzien, en dat is dat ik snel een losse .html aanmaak, de link netjes op die pagina plaats met de code die ze zelf meegeven en deze vervolgens naar mijn webserver upload. Opeens lukt het valideren van mijn retourlink dan wel … Ethisch verantwoord? Misschien niet, maar het is de enige manier waarbij ik soms links gevalideerd krijg. Als je nog verder wilt gaan, dan kan je de losse .html pagina gewoon de metatags ‘noindex’ en ‘nofollow’ meegeven. Op die manier wordt deze bepaalde pagina niet geïndexeerd door de zoekmachines.

Wil je dit verbergen? Dan kan je jouw links blokkeren via een robots.txt bestand. Meer in detail treden doe ik niet, alle linkpartners vanop de blog worden niet geblokkeerd, de techniek zelf pas ik ook niet toe. Maar je kan het zelf wel nagaan of dit al dan niet gebeurd op een site. Als een pagina een pagerank ‘n/a’ heeft, dan weet je meestal al waar je aan toe bent. Over pagerank gaan we het in een later stadium nog hebben – blijf ons dus zeker volgen.

Linkbuilding voor webshops

Er komen steeds meer en meer webshops bij, dus ook de nood voor hen wordt hoger om meer te gaan concurreren met andere webshops en informatieve websites. Zij kunnen ook hun site aanmelden op linkdirectories, maar kunnen eventueel ook opteren om zoekertjes te plaatsen (bijvoorbeeld hannelore.be) of zich aanmelden op een bedrijvengids. Er bestaan ook speciale linkdirectories die uitsluitend bedoelt zijn voor webshops, voorbeelden zijn:

http://www.debeste.be
http://www.winkelstraat.be
http://www.webwinkelstart.be
http://www.hotfrog.be
http://www.bsearch.be/

Een andere methode om meer zichtbaarheid op het web te verkrijgen zijn Google places –> get your business found on Google.
Je kan een profielpagina aanmaken en diverse informatie invullen. Als een bezoeker vervolgens kiest voor een bepaald onderwerp in een bepaalde regio, dan wordt je link ook getoond. In principe gebeurd dit willekeurig, tenzij je de enige zou zijn in je branche die Google kan herkennen bij een zoekactie. Sowieso doen!

Linkbuilding voor webshops is veel moeilijker dan voor een gewone informatieve site of blog. Het is de bedoeling van een webshop dat klanten weinig worden afgeleid door externe zaken. Daarnaast wil geen enkele webshop-eigenaar bezoekers verliezen aan een linkpartner. De beste oplossing is om een bijkomende blog, desnoods volledig los van de webshop te maken om linkpartners aan te trekken en als extra aantrekkingsmogelijkheid om geïnteresseerde bezoekers naar de webshop te leiden.

De hamvraag: Hebben Linkdirectories enige waarde?

Hieromtrent lees ik veel tegenstrijdige berichten. Het is natuurlijk zo dat een lijst met links minder aantrekkelijk is, zowel voor bezoekers als een zoekrobot, maar oude gevestigde waarden bieden volgens mij nog zeker hun nut: 2link.be is er zo eentje van. Afhankelijk van de categorie, ontvang ik hier wel nog bezoekers van. Ook zoekmachines lijken dit soort linkpagina’s nog te waarderen.

Tip: Check de pagerank van de linkdirectorie. Pagerank kan een indicator zijn om na te gaan hoe belangrijk een startpagina nog is. Een hogere pagerank (4-5) duidt er wel op dat het gaat om een linkdirectorie die nog aanzien heeft bij zoekmachine’s en duidt tevens aan dat deze wellicht al een tijdje bestaat.

Anno 2012 zijn zoekmachines veel belangrijker geworden tegenover de traditionele linkdirectories die eigenlijk in het verleden belangrijk waren. Ondertussen is ook ‘lokaal zoeken’ een belangrijk aspect om in het oog te houden. Hierbij kunnen we ons een bijkomende belangrijke vraag stellen: Voegen we onze sites ook toe aan buitenlandse linkdirectories toe (bijvoorbeeld uit Nederland), of blijven we lokaal (binnen België)?

Wat sales betreft, moet je binnen de grenzen van je doelpubliek denken. Wat zuiver linkbuilding betreft, denk ik dat een goede mix doeltreffend is. Er zijn meer linkbuilding opportuniteiten in Nederland, dus ik ga heel vaak in Nederland linkbuilden. Ik probeer echter wel een grens te stellen: 1/5 links moeten van Belgische sites komen. In mijn geval werkt dat systeem in ieder geval vrij goed.

Let ook op als je je aanmeld op een linkdirectory: Sommige werken met nofollow-links of met 302-links. Deze hebben weinig tot geen waarde. Kies ook steeds een aansluitende categorie om je link te plaatsen binnen de directory.

Dmoz

Misschien heb je al van DMOZ gehoord? Het is geen zoekmachine maar de oudste linkdirectory die al bestaat (van 1998). Er wordt algemeen beschouwd aangenomen dat een link op deze site een grote invloed heeft op je website. Als je een site hebt met veel inhoud die goed in elkaar zit, dan kan je je site ook daar aanmelden. Alle links worden manueel gecontroleerd dus kan het wel een tijdje duren alvorens je wordt opgenomen. Het is overigens geen absolute zekerheid: men kan je immers ook weigeren.
Google hecht in ieder geval veel waarde aan DMOZ, dus probeer je site gerust daar maar eens toe te voegen!

Conclusie.

Mijn conclusie is dat linkbuilden via startpagina’s in het kader van een linkbuildingstrategie zeker nuttig is. Heeft je site goede inhoud, dan is dat in veel gevallen genoeg om hoge rankings te halen binnen de zoekmachines, afhankelijk van het onderwerp waarvoor je wilt scoren natuurlijk. In Nederland is de concurrentie wel groter dus wordt dat ook moeilijker.

Tip: Betaal nooit voor een link op een startpagina. Normaliter moeten ze een ‘nofollow’-tag toevoegen aan jouw link omdat je er voor betaald om in orde te zijn met Google. Betaal dan liever een linkbuilder die in jouw plaats de links op diverse linkdirectories plaatst. Kostprijs van een externe linkbuilder? Moeilijk om in te schatten, maar ik denk dat je toch niet hoger mag gaan dan 1€ per link op een linkdirectorie.

Overzicht linkdirectories.

Wie dit artikel tot het einde heeft volgehouden, verdient natuurlijk een beloning! 😉 Door veel sites te bezoeken, blogs te lezen, … ben ik het een en ander blijven bijhouden wat tot een grote lijst van linkdirectories is uitgegroeid. Ik heb nog niet alle linkdirectories bezocht, ik weet ook niet in hoeverre ze allemaal interessant zijn of betrouwbaar of relevant, maar ik wou ze toch niet onthouden. Het is een deel uit mijn lijst met linkdirectories die ik verzameld heb. Je kan het bestand downloaden na een tweet:

Heb je geen twitter of wil je geen tweet plaatsen? Ook geen probleem, het bestand kan je HIER (.xls) downloaden (rechtermuisklik en dan ‘opslaan als’ kiezen).

Hoe deze gegevens interpreteren?

Na het downloaden van het bestandje zie je ook hoe ik te werk ga:

  • Kolommen A en B zijn voorbehouden voor logins en wachtwoorden die soms nodig zijn;
  • Kolom C dient voor additionele info (zoals bijvoorbeeld de pagerank);
  • Kolom D is de linkdirectory.
  • Alle overige kolommen zijn de sites die ik bezit, en waarvoor ik bij een specifieke zoekmachine reeds aangemeld ben of nog op goedkeuring wacht. De velden met een kleurtje duiden aan dat ik dit in de nabije toekomst nog eens moet nakijken.

De meest ideale methode om je links bij te houden? Wellicht niet, maar dit lijkt wel te werken voor mij (ik werk nu eenmaal graag met Excel). Heb je betere tips om je linkpartners of aanmeldingen bij te houden? Laat het gerust weten via een reactie! We zijn er om van elkaar te leren.

Het volgend artikel.

In het volgend artikel gaan we na hoe we toch een beetje ‘outside the box’ aan linkbuilding kunnen doen. Linkbuilding kan je in principe ook doen zonder dat je echt een site bezit die veel bezoekers trekt, dat klinkt interessant dus.

Deze website gebruikt cookies om jou de beste ervaring te kunnen geven. Door deze website te gebruiken ga je hiermee akkoord. Meer info

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close