Eerder kon je al lezen wat linkbuilding juist is en gaven we al de aanzet op enkele mogelijkheden en werd uitgelegd waarom dit belangrijk is voor je website. In dit deel gaan we dieper in op het ruilen van links en meer bepaald de techniek van ABC-linkruil.
Links ruilen.
Van zodra je een website hebt die beetje bij beetje goede posities in de zoekmachines begint te krijgen, dan gebeurd het al redelijk snel alvorens je een mailtje mag verwachten waarin een persoon “onder de indruk is van je site en een linkruil wilt aangaan”. Onder de indruk zijn ze wellicht niet, maar ze zoeken linkpartners en dat interesseert hen dan weer wel.
Vaak zijn dit mensen die zich professioneel bezig houden met linkbuilding en zoekmachine optimalisatie en zoeken ze het internet af om links te verzamelen naar de sites van hun klanten. Soms komen ze met héél interessante voorstellen, maar soms ook met voorstellen en eisen die de tegenpartij stelt over hoe je moet terug linken.
Neem dit alvast mee als tip: Steek daar niet teveel tijd in als de tegenpartij moeilijk doet over de plaatsing van een link! Tenzij het natuurlijk een mooie linkruil is. Linkbuilding kost nu eenmaal tijd en vermoedelijk kan je die tijd beter spenderen:
Een linkruil is immers niet alles, goede content waarmee je bezoeker geholpen is blijft de meest belangrijke factor bij het optimaliseren van je website.
Links ruilen kan je op verschillende manieren doen: de gewone linkruil (ik link naar jouw website en jij linkt naar mijn website) en een ABC linkruil zijn alom gekend. We bekijken beide soorten snel even.
Links ruilen: Gewone linkruil.
Een gewone linkruil werkt als volgt:
- Site A plaatst een link naar site B
- Site B plaatst een link terug naar site A
Ok, dat lijkt simpel. In principe probeer je gewoon andere webmasters te contacteren met de vraag of ze interesse hebben in een linkruil. Hou je email naar de webmaster waarmee je een linkruil wilt aangaan kort, maar leg uit hoe je op zijn site bent gekomen, wat je er interessant aan vindt en waarom jouw website een aanvulling kan zijn op zijn pagina.
Er bestaan hiervoor verschillende methodes om zoiets aan te pakken, enkele voorbeelden:
- Je gaat op hun sites op zoek naar dode links of niet-werkende pagina’s en je meldt hen dat. Wellicht zullen ze dankbaar zijn voor je melding en misschien sneller geneigd zijn jouw link op te nemen. Het nadeel? Het is een tijdrovend proces.
- Je stuurt gewoon een email zoals hierboven beschreven.
- Je meld hen dat hun inhoud niet meer relevant is en een update kan ondergaan – maak eventueel zelf een voorstel.
- … leef je maar creatief uit, de bedoeling is dat je contact zoekt en die persoon tracht te overtuigen dat jouw website een link waard is.
Het kan beter: met de A-B-C linkruil
Een gewone linkruil kan je iets meer bekendheid opleveren, wellicht enkele extra bezoekers aantrekken en je zichtbaarheid in de zoekmachines vergroten. Wat nog beter is, is dat je een link krijgt van een website, zonder dat je een link naar die site terugplaatst.
ABC linkruilen werkt als volgt:
- Site A plaatst een link naar site B.
- In ruil daarvoor krijgt site A link terug van site C.
- Site B plaatst een link naar site C.
Hier komen dus 3 websites in voor. Het kan hiervoor nuttig zijn om zelf een extra pagina aan te maken op een linkdirectory, waar je dan zelf enkele linkpartners kunt op plaatsen. We gaan er van uit in de veronderstelling dat site A jouw site is.
Jouw linkpartner met site B zal dan vanaf zijn tweede site C (of zijn pagina op een linkdirectory) een link naar jouw site A plaatsen. Het is aanneembaar dat site B en site C wel ergens met elkaar zullen gelinkt staan.
Het gevolg is dat zoekmachines zoals Google een link naar jouw website zien staan, en geen teruglink. Dat geeft een betere indruk: de indruk dat site C jouw website A zodanig goed vond dat deze een link waard is.
Hoe vind je ABC-linkpartners?
Dat is relatief simpel eigenlijk: Zoek naar gerelateerde sites of sites waarmee je links wilt ruilen en doe een voorstel aan de website eigenaar.
Een tweede mogelijkheid is via forums te werken. Een goed voorbeeld is sitedeals.nl waar je een topic kunt plaatsen zodat andere webmasters kunnen reageren en een voorstel doen met hun eigen sites. Ken je nog zulke forums? Deel deze gerust met ons via het contactformulier en wij zullen deze dan ook toevoegen.
Nadelen aan linkruilen
Behalve het feit dat het een tijdrovende bezigheid kan zijn, heeft linkruilen ook het nadeel dat je wellicht op 1 pagina met vele andere links komen te staan. Sommige mensen vragen daarom liever om een link naar hun site te krijgen vanaf verschillende pagina’s. Deze links worden dan geplaatst in bijvoorbeeld de zijkant (navigatie) of footer van een website. Dit fenomeen noemt men dan ‘Site Wide Linking‘.
De keuze is aan jou dan om te beslissen of je werkelijk je website wil opvullen met links naar andere sites die op alle pagina’s staan. Beeld je eens in hoe dat er zou uitzien als je bijvoorbeeld 50 keer met iemand zou linkruilen, het is geen zicht! Bovendien bestaat de kans dat Google dit trucje door heeft en dit als spam zal aanmerken.
Het moeilijkste aan linkruilen is de opvolging ervan. Je wilt tenslotte zeker zijn dat de tegenpartij na een maand de link niet heeft weggehaald. Als je dan een ABC-linkruil hebt ondergaan, dan ondervind je daar in eerste instantie ook geen spoor van terug, dus ben je al verplicht om het bij te houden.
Wees eerlijk
- Probeer menselijke linkpartners niet in de loer te leggen door een linkpagina aan te maken dat niet zichtbaar is. Het is aangenomen dat je een pagina met ‘linkpartners’ aanmaakt dat zichtbaar is op je website.
- Als iemand moeilijk doet over een link die je naar hen hebt geplaatst, wees dan ook zo eerlijk om gewoon te zeggen ‘dit is het mij niet waard’. Als een website al goed presteert, dan wil je liever je tijd aan iets nuttiger besteden.
Conclusie en nawoord.
Linkbuilding is werkelijk een vak apart binnen het segment van zoekmachine optimalisatie. Alhoewel links ruilen best nuttig is, zou de belangrijkste focus op je website moeten liggen: zorg voor goede inhoud zodat jouw bezoekers goed geholpen zijn.
Telkens als je een mail met een aanvraag tot linkruil ontvangt zou je deze wel aandacht moeten geven: Bekijk de site op vormgeving en inhoud, eventueel ook het aantal websites dat reeds naar die website verwijzen, het voorstel dat de tegenpartij stelt in zijn mail en hoe die persoon overkomt.
Probeer zoveel mogelijk te antwoorden op zulke mails (ook al wil je op dit moment niet ingaan op een voorstel), maar steek je tijd niet in mails die overduidelijk geautomatiseerd zijn. Trap zelf ook niet in die val als je iemand een bericht stuurt om te linkruilen en zorg er m.a.w. voor dat je mail zeker één of ander uniek aspect bevat (bijvoorbeeld iets specifiek vermelden over de website).